- مصاحبه: JEAN-MARC ROUILLAN -
"در زندان ، سینما ،
این تنها واقعه روز شماست "
 
با آزادی مشروط از مه 2011 ، عضو سابق Action Directe Jean-Marc Rouillan نیز یک سینفر است. چه کسی در اینجا از اهمیت سینما در زندان و نمایندگی ارتش لولته بر روی صفحه صحبت می کند. - توسط یواخیم باربیر
 
پنجره "سینما" چقدر مهم است که شما بیست و پنج سال را دربند می گذرانید؟ در انزوا و در امنیت بالا ، تنها چیزی که به شما حق می دهد تلویزیون است. وقتی آنجا بودم ، تمام چرخه ژاک تاتی را در Arte انجام دادم ، در زمانی که 7 بود. لحظاتی بود ... در زندان ، همه چیز به شما بستگی دارد ، تمام روز و عصر ، از ساعت 8:30 عصر ، شما تصمیم می گیرید محرک زندگی دیگری را دریافت کنید و ژاک تاتی را دریافت خواهید کرد. می توانستم خنده های بی پایان داشته باشم ، شدت آن زیاد بود ... وقتی تو در زندان هستی ، احساسات به اوج می رسد. در شرایط شکنجه شدید انزوا ، شما سینما را در چهره خود دریافت می کنید. شما خود را مسلح می کنید زیرا هرگز به زندان عادت نمی کنید و فیلم ها زمانی هستند که تصمیم می گیرید پوسته را بیندازید. این تنها واقعه روز شماست. سینما مانند ادبیات به زنده ماندن کمک می کند. شما همیشه مثل سگی که دائماً کاسه اش را می آورد تقاضا دارید: اگر جلوی خودم را نمی گرفتم ، روزی چهار فیلم می دیدم. خطر این است که پس از آن به غیر واقعی بروید. به همین دلیل ترجیح دادم در طول روزهایم بنویسم. من مجبور شدم با صدای بلند بخوانم ، گرچه کافی نبود: بعد از هفت سال انزوا ، با وجود تمام تمریناتم ، استفاده از گفتار را از دست داده بودم.
 
کدام فیلم ها بیشترین لمس شما را در زندان داشتند؟ من ، من یک مرد از دنیایی هستم که کاملا از بین رفته است. و در سینما هم همین طور است: سینمایی که من عاشق آن هستم از بین رفته است. Easy Rider ، The Wild Horde ، Le Mépris ، که می توانم 170 بار دیگر ببینم. موسیقی دلرو! این تصور را دارید که گدار و اپراتور او ریتم عکس های دوربین را بر روی موسیقی متن قرار داده اند. گدار ، من این را دوست داشتم زیرا او سینما را به چالش می کشد. ژان هانری مونیر ، کارگردانی که سه گانه ناجاک را ساخت و کمی با او همکاری می کنم ، خاطرات ژاک دوترونک را برای من خواند. قبل از Sauve qui peut (la vie) ، گدار او را در فرودگاه سوار کرد. در ماشین سکوت مهلکی برقرار است. دوترونک ، که حومه سوئیس را تماشا می کند ، یک امر عادلانه را متعادل می کند. او می گوید ، "این سبز است. گدار پاسخ می دهد: "حق با شماست: حومه سرسبز است. "آنها به خانه او می رسند و او از بازیگران زن (ایزابل هوپرت ، ناتالی بی ، یادداشت سردبیر) می خواهد که مقاله ای را برای مجموعه داستان بنویسد. اما او به دوترونک گفت ، "شما گفتید" این سبز است "، فیلم را گرفتید ، از نوشتن معاف هستید. "
 
آیا فیلم هایی وجود دارد که به دلیل عدم ارتباط با خارج از آنها درک نکرده باشید؟ نه ، زیرا بیرون بسیار نزدیک و در عین حال بسیار دور است. من دنیا را از طریق فیلتر کانال Canal + دهه 1980 دیدم که خیلی بیشتر سینما پخش می کرد. تنها چیزی که باعث تعجب من شد تغییر در مرحله پلی آف بود. مدتهاست که علاقه مند شده ام. ابتدا رم بود که مرا قلاب کرد. قبلا ، هیچ چیز بعد فهمیدم که اگر می خواهیم چیزی بگوییم ، باید آن را در چند قسمت بگوییم. من اخیراً کارآگاه واقعی را دیدم ، متوجه شدم چیز جالبی در مورد زمان وجود دارد. ما در فرانسه با آن فاصله داریم. من دوستی دارم که از زندان بیرون آمده ، به من گفت که همه اراذل و اوباش مارسی در زندان به پلاس خوشگل لاوی نگاه می کنند. این امکان ندارد ! مجموعه ای در مارسی برگزار می شود ، جایی که هیچ بازیگری لهجه ندارد. ما در این کشور آنجا هستیم. در غیر این صورت ، اینها داستان جدایی زوجین در منطقه 6 یا فرزندخواندگی یک کودک چینی است ... در فرانسه ، باورنکردنی است ، دیگر چیزی باقی نمانده است ، دیگر هیچ فیلم ، دیگر هیچ ادبیات ، هیچ سریالی وجود ندارد.
"هنگامی که در زندان هستید ، احساسات به افراط می رسند. در شرایط شکنجه شدید انزوا ، شما سینما را در چهره خود دریافت می کنید. "
 
نظر شما در مورد سریال کارلوس الیویه آسایاس چیست؟ آسایاس فیلم را به جلال تخیل بروگییر ساخت ، نه درباره کارلوس. بعضی صحنه ها مسخره است. صحنه ملاقات کارلوس با رهبر KGB کاملاً خیالی است. حتی اگر کارلوس احتمالاً با ماموران از شرق سر و کله زده باشد ، اما نمی تواند اینگونه باشد. رهبر KGB با تروریست ها در یک کشور خارجی ملاقات نمی کند. همانطور که مشخص شد ، به دلایلی که نمی توانم توضیح دهم ، من سابقه کیفری کارلوس را دارم. من قاضی تحقیق را می شناسم ، او متعصب است. تقریباً همین موارد را با Direct Action داشتیم. علاوه بر این ، ما دوست داشتیم فقط برای شنیدن مزخرفاتی که او درباره آن صحبت می کرد به مدرسه برویم.

 

 
آیا امروزه می توان در مورد یک گروه مسلح چپ افراطی فیلم معتبری ساخت؟ Pfffffff ... من ممکن است هندی را در غرب ببینم ، اما دیگر جایی وجود ندارد